2 feb 2010

Typisch Nederlands(Hoofdstuk 1)

Tijdens het on-Nederlandse weer wat vanavond weer uit de hemel dwarrelt heb ik besloten de spreekwoordelijke pen(lees; toetsenbord) weer eens op te pakken. Niet in de laatste plaats werd ik sterk gemotiveerd door het twittergedrag dat ik de laatste week heb vertoont. Veelvuldig heb ik me laten horen op dit snel groeiende en zeer interactieve medium en ergens tijdens deze ontdekkingstocht heeft het mijn enthousiasme aangesproken. Maar dat terzijde. Zoals elk zichzelf respecterende blogger wil ik ook een boodschap overbrengen. Of op z'n minst iets te melden hebben wat ik zelf ook zou willen terug lezen. 
Vanaf vandaag ga ik dan ook beginnen met een serie columns/artikelen die ik zeer creatief "Typisch Nederlands" heb genoemd. Ik wil het mezelf en mijn lezers natuurlijk niet te moeilijk maken en aangezien de inhoud al langdradig genoeg gaat worden kan ik de titel beter uitnodigend kort houden. 

De rode draad van deze serie gaat typisch Nederlands gedrag worden. Dit zal ik gaan uitleggen en uitwerken aan de hand van een aantal actuele voorbeelden, citaten, nieuwsberichten en foto's of filmpjes.
Ons volk; een klein, gezellig, naïef en hypocriet volkje met een ondoorgrondelijke identiteitstoornis in de vorm van grootheidswaanzin. Daar moet en is voldoende over te vertellen en behoeft ook wel enige uitleg. Al is het alleen al omdat we soms zo lachwekkend onnozel kunnen zijn. 
Vandaag beginnen we met hoofdstuk één. Persoonlijk houd ik ervan om spijkers met koppen te slaan, of zoiets. Vandaar beginnen we ook gelijk met onze beste en nationaal bekendste karaktertrek: 

De betutteling


Waar Feyenoord het Rotterdamse publiek niet op de banken weet te krijgen, kost het Luis Suarez slecht één enkele vinger om het vat te ontsteken. Persoonlijk geniet ik wel van een beetje stoten onder de riem van tijd tot tijd. Het was dan ook een mooi aangezicht om het 'legioen' zich zo in de kaart te laten kijken. Een voetballiefhebber en dan vooral een Ajacied of Feyenoordsupporter weet wat 'de Klassieker' betekend. Het is de belangrijkste wedstrijd van het jaar. Altijd een gevecht met niet altijd even aantrekkelijk voetbal. Maar aan mentaliteit nooit gebrek. Dat is ook precies wat deze actie van Luis Suarez omvat. Tijdens zo'n wedstrijd speelt iedereen mee die zich in het stadion bevind. Een gegeven wat deze knuffel-Uruguayaan goed begrijpt. Het legioen is letterlijk en figuurlijk de twaalfde man van Feyenoord en deze werd op deze wijze met een simpele vinger beweging getackeld.
Zo ver zo goed. Mooie wedstrijd, weinig bevredigend resultaat. Maar Nederland zou Nederland niet zijn als we deze actie zomaar aan ons voorbij zouden laten gaan. De KNVB laat van zich horen en er wordt als vanzelfsprekend een vooronderzoek ingesteld. Een groep fossielen die nog uit de tijd van "grutjes" en "potverdikkeme" komen beslissen dat ze dit niet onbestraft voorbij kunnen laten gaan en Luis wordt, desalniettemin licht, bestraft met een enkele wedstijd voorwaardelijk. Maar de heren KNVB willen toch een boodschap achter laten met dit besluit.
Waar de machteloosheid toeslaat en de regeerde macht wordt gepasseerd is er altijd nog de mogelijkheid om je te laten gelden op een manier zoals alleen Hollanders dat kunnen. Te slap om een echt besluit te maken, maar te arrogant om het voorval onbesproken te laten passeren. Betutteling, nog een reden waarom ik van Nederland houd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten