9 nov 2009

Genieten in Groningen

Vanavond is het eindelijk dan tijd om de Editors live te zien in de Oosterpoort in Groningen. Persoonlijk hoop ik dat ze vooral ook veel nummers gaan spelen van hun eerste twee albums, die ik persoonlijk beter vind dan "In The Light Of This Evening". Ondanks dat ik de 'monsterhit' Papillon zeer kan waarderen.

Vanaf ongeveer 2005 heeft Editors zich redelijk kunnen manifesteren tussen de huidige popmuziek. Het sterk in populariteit groeiende "indi/rock" genre heeft zijn plek gevonden in de popgeschiedenis en Editors is één van hun bekendste producten. De Britse band brak vier jaar geleden door met de hit Munich. Met deze hit werd hun debuutalbum: "The Back Room" gelijk een succes. Met hun tweede album "An end has a start" bewezen de bandleden dat ze nog een hoger niveau konden halen. "Smokers outside the hospital doors" is één van de bekendere nummers van dit album. Maar een echte grote hit blijft uit. Desondanks worden er meer dan een miljoen albums verkocht. Dit komt vooral omdat het gehele album van zeer hoog niveau is en in z'n geheel een geweldige muzikale ervaring is.
Het typische Editors geluid wordt vaak vergeleken met Joy Division of Interpol. Ondanks dit beide fantastische bands zijn doet het naar mijn mening wel tekort aan het creatieve proces van Editors.

Morgenavond of aan het begin van de nacht hoop ik mijn gedachten over het concert hier te kunnen openbaren. In ieder geval kijk ik erg uit naar vanavond.

Voor de mensen die Editors nog niet kennen; hieronder een kleine kennismaking.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten